Vlada priprema uredbu po kojoj će od Nove godine biti moguće uvesti nove automobile samo ako ispunjavaju standard evro 6, odnosno evro 4 za polovne.
,
– Prema nacrtu uredbe koja je u pripremi, ove mere bi se sprovodile od septembra, ali uz prelazni period od nekoliko meseci za uvoz novih vozila. Od 2016. bi se u potpunosti primenila odluka da u Srbiju mogu da se uvoze samo automobili koji imaju standard evro 6. Što se polovnih vozila tiče, već od jeseni bi se primenila zabrana daljeg uvoza automobila koji imaju motor evro 3 standarda, kažu za “Blic” izvori u Vladi.
U Nemanjinoj podsećaju da se o povećanju standarda za polovna vozila dugo vodi rasprava jer su svi svesni da bi to poskupelo nabavku polovnih automobila u Srbiji u proseku za 500 do 600 evra.

  • 100.000 automobila prodato 2014. u Srbiji
  • 20.000 novih vozila
  • 80.000 polovnih vozila

U Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova za “Blic” kažu da je jasno da će od jeseni biti povećan standard za uvoz novih automobila.
– Povećanje standarda za uvoz polovnih automobila još uvek je u Srbiji socijalno pitanje. Mi smo više puta pokretali inicijativu da se omogući da u Srbiju ulaze samo vozila koja imaju standard motora evro 4. Međutim, uvek do sada kod predstavnika Vlade prevladavali su pre socijalni razlozi nego oni koji se odnose na bezbednost saobraćaja – kaže Milan Vukasović, koordinator Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
S druge strane, u Vladi razmišljaju i da konačno isprave nepravdu po kojoj se registracija vozila plaća u odnosu na zapremninu, a ne na snagu motora.
– Sve veći broj svetskih proizvođača automobila razvijaju motore s malom kubikažom, a velikom snagom, pa se dešava da onaj ko vozi nov automobil plaća manje registraciju automobila nego vlasnik četvorotočkaša starog deset godina – objašnjava izvor “Blica” iz Nemanjine.

  • 500-600 evra biće u proseku skuplji polovni automobili od Nove godine
  • 5.000 evra prosečna cena polovnog vozila
  • 15 godina prosečna starost automobila u Srbiji

Vukasović kaže da je na ovu nepravdu, po kojoj vlasnik starijeg vozila može da dođe u situaciju da ga registracija košta više nego vozilo, Asocijacija više puta upozoravala.
Kada se odredbe pomenutih uredbi pretoče u realan život, dolazimo do toga da bi od jeseni bilo nemoguće da se u Srbiju uvezu vozila starija od deset godina. Naime, evro 4 standard je u zemljama EU na snagu stupio 2005, ali je postao obavezujući tek od 1. januara 2006. godine.
Sve ove odluke odnose se samo na uvoz automobila. Svi oni koji već u Srbiji voze starije automobile moći će to da čine i na dalje, uz redovan tehnički pregled ispravnosti vozila.

Makedonci najtolerantniji
Crnogorci već sada ne mogu da kupe polovan auto koji nema evro 5, a u BiH od 1. aprila polovnjaci mogu da se kupuju ako imaju evro 4. Rekorderi po toleranciji za stara vozila su Makedonci. Kod njih je moguće uvesti vozilo sa motorom euro 2, znači staro i dvadesetak godina.

 Izvor: Blic