Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva saopštilo je se protivi uvođenju dodatnog tehničkog pregleda (TP) za vozila starija od 15 godina.
Kako navode u saopštenju, smatraju da taj potez neće doprineti povećanju bezbednosti na putevima, kao i unificiranju cene obavljanja TP, jer ona mora biti tržišno određena na bazi kvaliteta usluge koja se pruža.
“Ova odluka je i suprotna Ustavu RS koji zabranjuje diskriminaciju po bilo kom osnovu, čak i ekonomskom, što ovde jeste slučaj jer se diskriminišu vozači slabijeg imovinskog stanja. Takođe, Članom 82. Ustava kao ekonomsko uređenje zemlje predviđena je otvorena i slobodna tržišna privreda, kao i samostalnost privrednih subjekata, a određivanjem cene obavljanja TP se sprečava konkurencija među pružaocima ove usluge, pa samim tim se gubi i kvalitet pružene usluge”, navodi Efektiva.
Na drugoj strani, kako objašnjavaju, osim samih tehničkih pregleda koji bi prihodovali dodatna sredstva, ova odluka pogoduje i prodavcima automobila, novih i polovnih, jer će dobar deo vlasnika vozila starijih od 15 god, zbog velikog nameta koji se uvodi, biti prinuđen da proda staro i kupi novije vozilo. Korist bi u tom slučaju mogle imati i banke i lizing kuće, koje se bave finansiranjem kupovine vozila na rate, gde bi korisnici bili dodatno opterećeni bankarskim kamatama.
“Vlasnici vozila starjih od 15 god su diskriminisani na osnovu jednog kriterijuma koji ne mora nužno da znači da je vozilo u lošem stanju. Pretpostavka je da vlasnik ovakvog vozila isto poseduje zbog lošijeg materijalnog stanja, te da je tada eksploatacija vozila manja. S druge strane, imamo vozila koja godišnje pređu po 50.000 km a stara su po nekoliko godina (taxi vozači)”, navodi Efektiva.
Takođe, kako ocenjuje Efektiva, potpuno je nelogično da vlasnik vozila starijeg od 15 godina, a koje je kubikaže veće od 2.000 ccm, radi dva TP godišnje zbog starosti automobila i u isto vreme plaća porez na luksuz, jer sigurno je da vozilo starije od 15 god ne može spadati u kategoriju luksuza.
“Stiče se utisak da se kozmetičkim izmenama propisana na teret vozača u Srbiji prevaljuju želje raznih lobija pa i same Agencije za bezbednost saobraćaja, a čija uloga u bezbednosti je zanemarljiva, što dobro znaju vlasnici vozila koji rade razne ateste i reateste (recimo za plinsku instalaciju), a koji kroz taj postupak plaćaju nekoliko nepotrebnih taksi, za koje ne dobijaju gotovo nikakvu adekvatnu uslugu”, navodi Efektiva.
Iz Efektive navode da će tražiti ocenu ustavnosti ove odluke.
Izvor: B92